کمپرسور تبرید کمپرسوری است که برای فشرده سازی و جابجایی بخار مبرد در واحدهای تبرید طراحی شده است. با فشرده سازی آدیاباتیک بخارها، نه تنها فشار، بلکه دما نیز افزایش مییابد. پس از کمپرسور، مبرد فشرده وارد کندانسور میشود که در آن گاز فشرده به صورت همسان سرد شده و به مایع تبدیل میشود (با توجه به نوع خنک کنندگی، کندانسورها به هوا و آب تقسیم میشوند) و با فوق سرد شدن زیر دمای اشباع، مایع وارد میشود. اواپراتور از طریق یک دستگاه دریچه گاز (در همان زمان، فشار و دمای آن به دلیل اثر ژول تامپسون کاهش مییابد.) جایی که به صورت ایزوبار میجوشد، به حالت گاز میرود و بالاتر از دمای اشباع گرم میشود و در نتیجه گرما را از فضای اطراف میگیرد. پس از آن، بخار مبرد در حالت بخار فوق گرم دوباره وارد کمپرسور میشود تا چرخه تکرار شود.
محبوب ترین انواع کمپرسورهای رفت و برگشتی، روتاری، اسکرول، اسکرو و گریز از مرکز (توربو کمپرسور) میباشد.
کمپرسورهای رفت و برگشتی بیشتر در یخچالهای خانگی و تبرید برای صنایع غذایی استفاده میشوند. تعداد پیستون ها از 1 برای لوازم خانگی تا 12 برای کمپرسورهای ثابت بزرگ متغیر است. کمپرسورهای رفت و برگشتی نیز میتوانند تک مرحلهای یا چند مرحلهای (معمولاً 2 مرحله ای) باشند. در آنها مبرد فشرده شده در سیلندرهای مرحله اول خنک شده و وارد سیلندرهای مرحله دوم میشود. یکی دیگر از انواع رایج کمپرسور پیچی است.. در آنها، مبرد در حفره ای فشرده میشود که بین روتورهای دوار یا بین روتور و محفظه تشکیل شده است. کمپرسورهای اسکرو ظرفیت خنک کنندگی بیشتری نسبت به کمپرسورهای پیستونی با اندازه های مشابه دارند، اما به دلیل نیاز به تزریق روغن مخصوص به همراه فریون (روغن به طور همزمان عملکرد آب بندی را انجام میدهد، کمپرسور را روان کننده و خنک می کند)، مشکل دارند، و مبرد را از دستگاه جدا میکند. روغن، روغن را تمیز میکند و آن را خنک میکند با کمک یک مبدل حرارتی جداگانه - خنک کننده روغن، هم برای خود روغن و هم برای مواد آب بندی که در تماس با آن کار میکنند، تقاضاهای زیادی ایجاد میشود.
کمپرسورهای روتاری عمدتاً در تهویه مطبوع خانگی استفاده میشوند. کمپرسورهای اسکرول در تبرید برای صنایع غذایی استفاده میشوند، اما بیشتر آنها در سیستم های تهویه مطبوع استفاده میشوند.
کمپرسورهای گریز از مرکز (توربوشارژر) برای سیستمهای تهویه مطبوع بزرگ استفاده میشود.
از آنجایی که وجود حتی کوچکترین اثری از آب در مبرد برای عملکرد عادی ماشینهای تبرید با دمای پایین غیرقابل قبول است و فشارهای عملیاتی تولید شده توسط کمپرسور میتواند به 20 کیلوگرم بر سانتی متر مربع برای فریون ها و حتی 30-35 کیلوگرم بر سانتی متر مربع برسد . برای آمونیاک ، مهمترین نیاز کمپرسورهای تبرید سفتی است . برای اطمینان از کمپرسور تبرید آن تبرید خانگی(مانند تهویه مطبوع و یخچال) همراه با موتور آب بندی میشوند و فقط پریزهای برق مهر و موم شده در معرض دید قرار دارند. فقط از روغنهای تبرید ویژه برای روانکاری کمپرسورهای تبرید استفاده میشود؛ روغنهای مخصوص برای کمپرسورهای اسکرو استفاده میشود، زیرا آنها عملکرد آب بندی و خنک کننده را نیز انجام میدهند.
کمپرسورهای تبرید خودرو برای تهویه مطبوع اغلب با درایو از یک تسمه مشترک با یک ژنراتور ساخته میشوند، قرقره چنین کمپرسور دارای یک کلاچ الکترومغناطیسی است که به شما امکان میدهد در صورت نبود تهویه مطبوع، منبع گشتاور به کمپرسور را خاموش کنید. استفاده کنید. معمولاً از صفحه swash و طرح 5-7 پیستون ( نوع پیستون محوری ) استفاده می شود. برای کامیونها و اتوبوسهایی با ژنراتورهای جریان قدرتمند، گاهی اوقات یک درایو الکتریکی برای چرخش شفت از یک موتور الکتریکی جداگانه نیز ساخته می شود. یخچالهای متحرک می توانند یک درایو کمپرسور از یک موتور احتراق داخلی جداگانه داشته باشند.
تفاوت در شرایط عملکرد کمپرسورها به عنوان بخشی از ماشینهای تبرید با شرایط عملکرد ماشینهای کمپرسور همه منظوره:
در طیف وسیعی از فشارهای مکش و تخلیه کار میکنند.
اغلب مبردها روغنها را حل میکنند و شرایط روانکاری کمپرسور بدتر میشود.
بخار مکش در دمای پایین است و اغلب قطرات مایع را حمل میکند.
تراکم مبرد در سیلندر ممکن است مشاهده شود (با خنک کننده شدید).
مبردها اغلب بسیار سیال هستند و نفوذپذیری بالایی دارند.
کمپرسورهای تبرید مشمول نیازهای بیشتری هستند: قابلیت اطمینان بیشتر، منبع موتور قابل توجه، راندمان بالا و غیره.
در تبرید از انواع مختلفی از کمپرسورهای جابجایی مثبت ( پیستونی ، پیچی ، اسکرول ) و عمل جنبشی ( توربو کمپرسورها ، اجکتورها) استفاده میشود.
کمپرسورهای پیستونی برای ماشینهای تبرید که بر روی فرون و آمونیاک کار میکنند، با توان الکتریکی بیش از 5 کیلو وات تولید میشوند. این قوانین استاندارد محدودیتهایی در درجه افزایش فشار ()، اختلاف فشار (
در انتخاب کمپرسور باید این عوامل را در نظر گرفت.
متداول ترین موارد مورد استفاده در دستگاه های برودتی عبارتند از:
الف)کمپرسورهای آمونیاک و فریون بدون کراس. اینها ماشینهای تک اثر عمودی یا زاویه ای (V و W شکل) در طراحی میل لنگ (برای استحکام، استحکام و سهولت چیدمان) هستند. معمولاً این کمپرسورهای جریان مستقیم، با پوشش سیلندر کاذب (برای محافظت در برابر چکش آب) هستند.
سیلندرها خنک میشوند. کمپرسورهای آمونیاکی با آب خنک میشوند. کمپرسورهای فریون دارای کمپرسورهای هوا با سیلندرهای پرهدار هستند.
ماشینها سریع، سبک و جمع و جور هستند.
غیر قابل تعویض در بهره وری پایین
دسترسی دشوار به یاتاقانها، سیستم روغنکاری و سایر واحدهای واقع در میل لنگ.
ب) کمپرسورهای متقاطع با سیلندرهای افقی مخالف. اینها ماشینهای دو عملکرد با افزایش بهره وری، یک و دو مرحلهای، با حرکت متقابل پیستون هستند. برای کار بر روی آمونیاک، پروپان، پروپیلن در نظر گرفته شده است. خنک کننده - آب.
ماشین آلات این نوع با موفقیت توسط کمپرسورهای اسکرو جایگزین میشوند.
کمپرسورهای اسکرو به طور گسترده در یخچال ها استفاده میشوند. اینها ماشینهای حجمی تک روتور یا دو روتور با نسبت تراکم هندسی ثابت هستند. آنها به دو نوع خشک و روغنی تقسیم میشوند. در کمپرسورهای پر از روغن، مقدار قابل توجهی روغن برای آببندی شکاف، روانکاری و خنکسازی به داخل حفره کار تزریق میشود. تزریق روغن میتواند سطح نویز را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
سرعت، وزن و ابعاد کم (ابعاد 2-10 برابر و جرم ها 10-100 برابر کمتر از کمپرسورهای رفت و برگشتی با همان ظرفیت است)، تعادل کامل، جریان تقریباً بدون ضربان، بدون لرزش.
طیف گسترده ای از کنترل ظرفیت صاف (از 10 تا 100٪)، عملکرد در حالت های متغیر با تغییر جزئی در کارایی.
توانایی کار در یک محیط مرطوب، زیرا این ماشین ها در برابر چکش آب آسیب نمی بینند.
قابلیت اطمینان بالا و منبع موتور قابل توجه (بدون دریچه و قطعات مالشی)؛
سهولت تعمیر و نگهداری، اتوماسیون و کنترل از راه دور.
نیاز به سرمایش در نسبت فشار متوسط و بالا.
تنظیم ظرفیت خنک کننده کمپرسورهای اسکرو با حرکت قرقره که در امتداد محور روتورها حرکت میکند انجام می شود. با حرکت دادن آن در جهت تخلیه، طول کار پیچ و در نتیجه کارایی آن کاهش مییابد. هنگام راه اندازی، کمپرسور کاملاً تخلیه میشود.
فشار در این نوع کمپرسورها توسط دو مارپیچ - متحرک و ثابت انجام میشود. اسکرول ثابت در داخل محفظه کمپرسور و اسکرول متحرک بر روی اکسنتریک ثابت میشود. به لطف یک پروفایل خاص انتخاب شده، محفظه هایی بین مارپیچ ها تشکیل میشود که گاز در امتداد آنها حرکت میکند. در عین حال شکل آنها به گونهای طراحی شده است که لیز نخورند که به میزان قابل توجهی سطح سایش این گونه کمپرسورها را کاهش میدهد.
از این نوع تجهیزات بیشتر برای فشرده سازی گازهای بدون روغن استفاده میشود. با توجه به ویژگیهای طراحی آنها، آنها نسبت به سایر انواع تجهیزات کمپرسور مزایایی دارند:
کاهش بار روی موتور الکتریکی، به ویژه در زمان شروع آن؛
مایع خنک کننده با عبور از بدنه استوانه ای به طور موثر موتور را خنک میکند.
یکنواختی عرضه گاز تضمین میشود.
دارای سطح بالایی از قابلیت اطمینان؛
در کنار تعدادی از مزایای کمپرسورهای اسکرول، معایبی نیز دارند که مانع از معرفی فعالتر آنها میشود. دو مورد از جدی ترین آنها عبارتند از:
در عین حال، لازم به ذکر است که امروزه تعداد فزایندهای از کمپرسورهای اسکرول در بازار ارائه میشود که کیفیت آنها بهبود مستمری دارد. انتظار میرود که به زودی این نوع تجهیزات جایگزین سایر سیستمهای کمتر قابل اعتماد شود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با کمپرسورها به وب سایت مهتاب گستر مراجعه نمایید.
مشاور خوب کودک:رعایت نکات پاکیزگی کودک